Wat doen wij voor u

3D Animaties gaan weer een stap verder. In de animatie wordt beweging toegevoegd aan de fotorealistische 3D-beelden. Hierbij worden mogelijkheden benut die met videotechnieken onmogelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van transparantie tijdens de beweging. Uw product kan op deze wijze op een unieke wijze in beeld worden gebracht.

Een product kan 360 graden ronddraaien waardoor het letterlijk van alle kanten kan worden belicht. De werking van een product of een proces kan op deze manier heel duidelijk en helder in beeld worden gebracht. Mogelijkheden voor wat betreft kleurgebruik, lichtinval en materialen zijn vrijwel onbeperkt. En achteraf kan de 3D animatie ook eenvoudig worden aangepast; iets wat bij video niet mogelijk is.

Bel ons voor vrijblijvend advies!
0348 415 619

In de techniek wordt de animatie steeds vaker ingezet. Dit soort animaties worden in veel gevallen gebruikt voor promotionele doeleinden. De software, waarmee dit soort animaties wordt vervaardigd, heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hierdoor is de beeldkwaliteit sterk toegenomen. Animaties kunnen tegenwoordig zo realistisch gemaakt worden dat de gemiddelde kijker niet eens beseft dat hij niet naar een video-opname zit te kijken, maar naar een animatie.

Wat is er nodig om een realistische animatie te vervaardigen?
Allereerst moet er goed worden nagedacht over een verhaallijn, ook wel een script genoemd. Wat moet er in de animatie precies gevisualiseerd worden? Het is daarbij belangrijk om scherpe keuzes te maken, om te voorkomen dat de animatie te lang gaat duren. Op basis van de verhaallijn kan een storyboard gemaakt worden. Een storyboard is een gedetailleerde omschrijving van de verhaallijn; in dit storyboard staat ook de timing aangegeven. Daarnaast wordt door middel van schetsen of eenvoudige gerenderde beelden aangegeven hoe de verschillende scenes er precies uit zullen gaan zien. Ook kan eventueel de tekst van een ‘voice-over’ toegevoegd worden aan het storyboard. Indien er gebruik gemaakt gaat worden van een voice-over, is het eigenlijk het beste om deze tekst als eerste uit te schrijven. Dit bepaalt namelijk de lengte van de verschillende scenes.
Verder is het belangrijk dat er niet te veel gegevens tegelijkertijd in beeld worden gebracht. In dat geval wordt de kijker als het ware ‘overspoeld’ met informatie. Het gevolg is dat de boodschap van de animatie dan juist niet overkomt.
Dus: maak een gedetailleerde omschrijving van de animatie, zorg ervoor dat deze niet al te lang wordt en vermijd een ‘overkill’ aan informatie.

Op het moment dat de verhaallijn bepaald is en het storyboard vervaardigd, is het belangrijk om te weten welke data er precies nodig is. Bij technische animaties is de beschikbaarheid van 3D-modellen erg belangrijk. Dit bepaalt ook voor een belangrijk deel de uiteindelijke prijs van de animatie. Als er geen 3D-bestanden beschikbaar zijn, zullen deze nog gemaakt of aangeschaft moeten worden. Dit brengt soms aanzienlijke kosten met zich mee.
Voor de animaties wordt vaak gebruik gemaakt van de 3D-informatie die vanuit de afdeling Engineering vervaardigd is. Deze modellen worden dan door Bureau Lindhout geconverteerd naar het gewenste bestandsformaat en voorzien van de juiste kleuren en materialen.
Het gaat hierbij dus om bestanden die destijds nodig waren voor de productie, hieraan wordt een nieuwe bestemming gekoppeld: als basis voor de animatie.

Is de verhaallijn bekend en de benodigde informatie verzameld, dan kan begonnen worden met het vervaardigen van de animatie. Daarbij worden alle acties die in beeld moeten worden gebracht, gekoppeld aan cameraposities en -bewegingen. Wanneer dit voor elke scene gerealiseerd is, kan gestart worden met het renderen van de individuele frames.
Elke seconde bevat normaliter 25 frames per seconde, dus 1.500 per minuut. Het uitrekenen van de frames vraagt redelijk wat processorkracht. Om dit allemaal ‘in house’ te kunnen uitvoeren beschikken wij over een netwerk van een aantal krachtige werkstations, waarmee de animaties in afzienbare tijd kunnen worden uitgerekend.
In het geval dat er nog wat twijfels zijn over de visualisatie van diverse scenes, kunnen we tussentijds ook ‘pre-renders’ vervaardigen; op deze manier kunnen we delen van de animatie beoordelen voordat deze definitief gerendered worden.

Nadat alle frames gerendered zijn, wordt begonnen met de eindmontage. In deze fase worden de diverse scenes aan elkaar gekoppeld en voorzien van teksten, logo’s, overgangseffecten, muziek en voice-overs. Daarna wordt de definitieve animatie vertaald naar het door de klant gewenste bestandsformaat (MP4, WMV, MOV etc.).

Beeldschermformaat
De meeste animaties worden uitgevoerd in Full-HD. Dit is een beeldschermformaat met een verhouding 16:9 (breedbeeld); de resolutie is 1920 x 1080 pixels.
Maar het is ook mogelijk om voor een ander beeldschermformaat te kiezen. In principe is elke hoogte/breedte-verhouding mogelijk. Het is wel noodzakelijk om dit vooraf te bepalen; als alle frames gerendered zijn ligt het beeldschermformaat min of meer vast. Het is ook mogelijk om de animatie in een nog hogere resolutie te vervaardigen, zoals 4K.

Wilt u eens met ons van gedachten wisselen over het vervaardigen van een animatie voor uw bedrijf? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak op 0348 415619.

Bel ons voor vrijblijvend advies!

0348 415 619