Wat doen wij voor u

Het vervaardigen van fotorealistische 3D afbeeldingen maakt het mogelijk uw ideeën om te zetten naar een perfect eindresultaat. Soms is het product nog in ontwikkeling of moeilijk om te fotograferen. Daarnaast biedt dit soort afbeeldingen het extra voordeel dat je zowel binnen- als buitenkant in één afbeelding kunt laten zien.

Door het fotorealistische aspect komt uw product nog meer tot leven. Zeker door het toevoegen van de juiste kleuren, materialen en belichting.

Bel ons voor vrijblijvend advies!
0348 415 619

Het gebruik van fotorealistische 3D-afbeeldingen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De kwaliteit van dit soort afbeeldingen is de laatste jaren zodanig verbeterd dat de meeste mensen het verschil tussen een foto en een fotorealistische 3D-afbeelding niet eens zien.

De basis voor een fotorealistische afbeelding is een 3D-bestand. De beschikbaarheid hiervan is de laatste 15 jaar enorm toegenomen omdat de meeste bedrijven 3D-software gebruiken bij de ontwikkeling van hun producten. Hierdoor zijn de kosten voor het vervaardigen van gerenderde 3D-afbeeldingen vaak lager dan bij traditionele fotografie, zeker op het moment dat er van een groot aantal vergelijkbare producten een afbeelding gemaakt moet worden.

Hoe gaat het vervaardigen van dit soort afbeeldingen in zijn werk? Allereerst wordt het aangeleverde 3D-bestand geconverteerd naar het juiste bestandsformaat. Aan dit bestand worden de juiste materialen en kleuren toegevoegd. De volgende stap is het bepalen van de juiste camerapositie. Daarna wordt de juiste belichting ingesteld.

In dit proces wordt het product eigenlijk in een virtuele studio geplaatst. In deze studio staat dit product op een vaste locatie; dit geldt ook voor de camera en de lampen die voor de belichting zorgen.

Op het moment dat van een volgend – enigszins vergelijkbaar – product een gerenderde 3D-afbeelding moet komen, kan dit gewoon weer op dezelfde locatie in de virtuele studio geplaatst worden. Deze vaste locatie van het product, in combinatie met de vaste camerapositie en belichting, zorgt er dan voor dat deze afbeelding exact dezelfde ‘Look & Feel’ krijgt als de voorgaande. Dit is bij traditionele fotografie lastig te bereiken, zeker als de verschillende afbeeldingen niet op hetzelfde tijdstip vervaardigd kunnen worden.

Een ander voordeel van het renderen van dit soort afbeeldingen t.o.v. fotografie, is dat het product niet fysiek aanwezig hoeft te zijn (er is immers alleen een goed 3D-bestand nodig). Het spreekt voor zich dat dit veel voordelen biedt op logistiek gebied. Het is dus ook mogelijk om realistische afbeeldingen te vervaardigen van producten die nog in ontwikkeling zijn en waarvan nog niet eens een fysiek model bestaat!

Een ander voordeel: het camerastandpunt dat gekozen is bij het vervaardigen van de eerste gerenderde afbeelding, kan achteraf nog weer aangepast worden zonder dat het fysieke product daarbij nodig is.

In de gerenderde afbeelding zullen ongewenste oneffenheden, zoals vuil, krassen en andere beschadigingen uiteraard niet in beeld komen. Het is ook mogelijk om één product in diverse uitvoeringen te renderen, bijvoorbeeld in verschillende kleuren, of voorzien van verschillende teksten en logo’s. Dit kan grote voordelen bieden bij een ‘rebranding’ actie waarbij vaak een groot aantal nieuwe afbeeldingen nodig is van het product voorzien van een nieuw logo.

Het is ook mogelijk om een deel van het product transparant af te beelden, zodat het interieur in beeld komt. Denk daarbij aan een machine waarvan het plaatwerk transparant gemaakt is. Hierdoor kan het binnenwerk van de machine op een prachtige manier zichtbaar gemaakt worden.

Bij het renderen van de fotorealistische afbeeldingen wordt gekozen voor een bepaalde resolutie. Deze is afhankelijk van het doel waarvoor de afbeelding gebruikt gaat worden. Zo zal er bij een afbeelding die paginagroot in een brochure moet komen een hogere resolutie gebruikt worden dan bij gebruik op een website of in een powerpoint presentatie.

Uiteraard is het altijd mogelijk om achteraf nog een afbeelding te renderen in een veel hogere resolutie, bijvoorbeeld voor een afbeelding op een beurswand.

Kortom: de mogelijkheden van fotorealistische 3D-afbeeldingen zijn vrijwel eindeloos. Neem contact met ons op en laat u informeren wat wij voor uw productpresentatie kunnen betekenen.

Bel ons voor vrijblijvend advies!

0348 415 619