Wat doen wij voor u

Door de technische mogelijkheden van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kunnen 3D-animaties nog spectaculairder worden gepresenteerd. Bij VR kom je als gebruiker terecht in een virtuele wereld, bij AR spreken we ook wel van Mixed Reality: De 3D-modellen kunnen worden geplaatst in de ‘echte’ wereld.

Deze techniek is allang niet meer voorbehouden aan de filmwereld maar wel aansprekend voor iedereen. Lindhout Technisch Artwork kan de 3D animaties vervaardigen met gebruikmaking van deze technieken. De interactiviteit voegt een extra dimensie aan uw presentatie toe.
 

Bekijk de windmolen met de smartphone, scan deze QR Code en open de webpagina. Klik vervolgens op het AR icoontje rechtsboven om de windmolen te bekijken in Augmented Reality.

Klik op het AR icoontje rechtsboven.

Er is nog veel onduidelijkheid over Virtual Rality (VR) en Augmented Reality (AR). Wat is nu precies het verschil tussen deze technieken?
Bij Virtual reality wordt, het woord zegt het al, een virtuele wereld gecreëerd. Deze vervangt als het ware de werkelijke wereld om ons heen. Bij Augmented reality is er sprake van ‘mixed’ reality; er worden virtuele objecten geplaatst in een de bestaande wereld.

VR
Virtual Reality wordt altijd geassocieerd met de ‘VR-bril’, die ook bovenaan deze pagina afgebeeld is. En inderdaad, het gebruik van de VR-bril maakt de beleving heel intens. De ‘normale’ wereld om je heen wordt vervangen door een virtuele wereld die heel realistisch overkomt.
In combinatie met de VR-bril worden meestal ook controllers gebruikt; deze zijn er in allerlei uitvoeringen. Met de controllers kan de kijker navigeren en interactieve handelingen verrichten, zoals het oppakken van objecten in de virtuele omgeving.

Hoewel de ervaring met een VR-bril een spectaculaire belevenis is, is het ook mogelijk om Virtual Reality te ervaren zonder gebruik te maken van een bril. De VR-applicatie kan ook op een ‘normale’ monitor getoond worden. De muis neemt daarbij de rol van de controller over: zowel het navigeren als de diverse interactieve handelingen kunnen dan met de muis uitgevoerd worden. Een andere mogelijkheid is het presenteren van de VR-applicatie op een touch screen.

Het is belangrijk om te weten dat de VR-bril niet beslist noodzakelijk is voor de virtual reality applicaties, omdat dit de mogelijkheden van het medium verruimt. Zo is er bij veel mensen weerstand om een speciale bril op te moeten zetten. Bij gebruik van de VR-bril valt ook de communicatie tussen de gesprekspartners weg. Zeker bij gebruik op beurzen is dit iets om rekening mee te houden.

We hebben in het verleden diverse VR-applicaties voor (touch)screens vervaardigd. Geïnteresseerd? Vraag naar de mogelijkheden!

AR
Augmented reality is een mix van de werkelijke wereld en de virtuele wereld. Ook voor augmented reality zijn brillen ontwikkeld, waarvan de hololens één van de bekendste is. De beleving is weliswaar minder spectaculair en intens in vergelijking met Virtual Reality, maar de AR techniek biedt ook voordelen. Met een hololens houd je contact met de omgeving, dus communicatie met anderen blijft mogelijk.

Net als bij VR is gebruik van speciale apparatuur zoals een hololens niet noodzakelijk bij AR applicaties; ook hier kan gebruik gemaakt worden van computerschermen, ipads en smartphones.
Een voorbeeld hiervan hebben we op onze site geplaatst. Op deze pagina is een QR-code te vinden. Deze kan gescand worden met een smartphone. De afgebeelde windmolen verschijnt als 3D-model op het scherm van de smartphone. Druk vervolgens op het ‘AR’ icoontje rechtsboven in het scherm en richt de smartphone op de omgeving. Na enkele seconden komt de windmolen in deze omgeving te staan.

Voor deze manier van presenteren zijn natuurlijk veel toepassingen te bedenken. Zo kan bijvoorbeeld een nieuwe machinelijn in een (nog lege) productiehal geprojecteerd worden, of kan een nieuwe – nog te maken – kantoorindeling gevisualiseerd worden. Met wat voorstellingsvermogen zijn de mogelijkheden eindeloos.

Wat is er voor nodig om VR/AR applicaties te vervaardigen?
Voor het vervaardigen van dit soort applicaties zijn in ieder geval 3D-modellen nodig. Heel belangrijk: deze mogen niet te veel data bevatten. In de VR/AR omgeving moeten de beelden ‘real time’ berekend worden. De gebruikte 3D-modellen mogen dus niet te ‘zwaar’ zijn, want dan worden de beelden schokkerig en onduidelijk.
Zo zullen bijv. 3D-files die door de R&D afdeling voor een bepaalde machine vervaardigd zijn, over het algemeen niet direct geschikt zijn voor VR/AR toepassingen. Deze zullen sterk vereenvoudigd of, in sommige gevallen, opnieuw vervaardigd moeten worden.
Echter, door de voortschrijdende ontwikkeling van de hardware zullen dit soort beperkingen steeds minder relevant worden.
Naast het aanpassen/vervaardigen van de 3D-modellen zal er redelijk wat werk verricht moeten worden op het gebied van scripting; dit is de code die de werking en interactiviteit van de AR/VR objecten aanstuurt.

De ontwikkeling van de AR/VR technieken heeft in de gaming industrie al een grote vlucht genomen; het is tijd om deze techniek toe te passen in andere branches. Wilt u eens met ons om de tafel om wat ideeën uit te werken? Bel 0348-415619 voor een vrijblijvend gesprek.

Bel ons voor vrijblijvend advies!

0348 415 619